Objawy -

Ciąża

objawy.org.pl




Dolegliwości okresu ciąży mogą pojawiać się w określonym czasie, lub być uciążliwe przez cały jej proces. Oto niektóre z nich i sposoby, które pomogą w ich złagodzeniu.

Bóle grzbietu
Choć bóle grzbietu mogą się pojawić we wczesny okresie, najbardziej uciążliwe są jednak w ostatnich 4 – 8 tygodniach. By plecy nie bolały, zwracaj uwagę na prawidłową postawę, a także na obuwie. Wystrzegaj się wysokich obcasów. Zwróć też uwagę na materac, na którym śpisz, nie powinien być zbyt miękki i zapadający się pod ciężarem ciała. Gdy odpoczywasz leżąc, podłóż pod nogi poduszkę, tak by nogi były lekko uniesione.
Kurcze nóg
Bóle łydki, uda lub stopy zazwyczaj są odczuwane w nocy. Nie wiadomo, dlaczego występują częściej, akurat w okresie ciąży. Może to być spowodowane niedoborem wapnia lub soli w pożywieniu. Przyjmuj więcej wapnia. Dla rozluźnienia mięśni, silnie je masuj, zginając i prostując podudzia i stopy.
Niestrawność
Niestrawność towarzyszy najczęściej w środkowym okresie ciąży. Powodem jest uciśnięcie żołądka przez rosnące dziecko oraz rozluźnienie zwieraczy. Przy kłopotach z niestrawnością, jedz mało, ale często. Unikaj potraw ciężkostrawnych, tłustych i ostrych. Przyczyną niestrawności mogą być też nagłe ataki apetytu, związane ze zmianami wydzielania progesteronu. Często zmienia się też poczucie smaku potrawy, a niektóre, dotychczas lubiane smakołyki, stają się nie do zniesienia. Kobiety w ciąży zaczynają lubić słodycze i inne słodkie potrawy. Możesz je jeść, jeśli zawierają odpowiednią ilość substancji odżywczych i nie są tuczące.
zapalenie pęcherza
Podczas ciąży zmniejsza się pojemność pęcherza, a mięśnie dna miednicy nie są tak zdolne do trzymania moczu. Zmniejszenie napięcia tych mięśni ułatwia rozwój infekcji i może dojść do zapalenia pęcherza. By temu zapobiec, pij dużo wody i często oddawaj mocz. Unikaj też zaparć i wszelkich czynników, które zwiększają nacisk na narządy wewnętrzne, jak np. dźwiganie ciężarów.
Żylaki
Żylaki powstają, gdy główka dziecka zaczyna wywierać nacisk na żyły miednicy. Powoduje to gromadzenie się krwi w nogach lub sromie. Żylaki mogą napuchnąć i swędzieć. Gdy zauważysz objawy ich pojawiania się, zakładaj pończochy przeciwżylakowe, jeszcze przed wstaniem z łóżka. Śpij z nogami uniesionymi i wykonuj ćwiczenia umożliwiające prawidłowy przepływ krwi w nogach. Nie spędzaj tez zbyt dużo czasu w pozycji stojącej. W przypadku żylaków sromu, śpij z poduszką pod pośladkami.
Zaparcia i hemoroidy
Rozluźnienie mięśni jelit sprzyja ich powolnej perystaltyce, w rezultacie kał wysycha, a jego oddawanie staje się trudne i bolesne, co z kolei może stać się przyczyną pojawienia się hemoroidów. Jedz sporo pokarmów, które zawierają błonnik ( znajdziesz go w owocach, warzywach i zbożach strączkowych ). Regularne ćwiczenia fizyczne także zapobiegają zaparciom. Zamiast środków przeczyszczających, skorzystaj raczej z dobroczynnego działania substancji naturalnych, jak suszone owoce i otręby.

Upławy
Pogrubienie i zmiękczenie błon śluzowych całego ciała, włącznie z pochwą i szyjką macicy, zwiększa ilość wypływającej z niej białej wydzieliny. Jeśli masz obfite upławy, noś podpaski. Nie rób nic innego. Jeśli zaś pojawi się brązowa wydzielina, poproś o pomoc lekarza.

rozstępy
Rozstępy są spowodowane przyrostem masy ciała i rozciągnięciem skóry. Wyglądem przypominają sino - czerwone pręgi i mogą występować na brzuchu, udach i piersiach. Trudno jest im zapobiec, a kosmetyki nie zredukują widocznych ich śladów. Rozstępy staną się mniej widoczne po porodzie, a ich barwa zmieni się na srebrzysto – białą. By nie przyczynić się do ich zwiększenia, staraj się zapobiec nagłemu przyrostowi wagi.


Pozostałe tematy: